Muzykoterapia

Obszar oddziaływania muzykoterapii obejmuje zarówno rozwój funkcji poznawczych, społecznych, jak i szeroko rozumianej modyfikacji zachowań dzieci biorących udział w terapii. Dla każdego ucznia opracowano indywidualny program terapeutyczny, uwzględniający jego wiek oraz możliwości psychoruchowe.
Od września 2008 r. zajęciami muzykoterapii zostały objęte także dzieci uczęszczające do przedszkola w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem.

Zajęcia muzykoterapii prowadzone w ZSP nr 10 odbywają się w dwóch formach:

  1. Muzykoterapia indywidualna (w zajęciach uczestniczy dziecko wraz z muzykoterapeutą),
  2. Muzykoterapia grupowa (dzieci pracują w kilkuosobowych grupach; uczestnikom zajęć towarzyszą osoby dorosłe -  muzykoterapeuta oraz pomoc nauczyciela).

 

W trakcie zajęć muzykoterapii realizowane są następujące cele:

  1. kształcenie umiejętności prospołecznych.
    • utrzymywanie kontaktu wzrokowego, prawidłowego dystansu
      oraz postawy ciała,
    • witanie się, czekanie na swoją kolej,
    • zgłaszanie się,
    • podejmowanie współpracy w parach oraz w grupie podczas realizacji zabaw oraz ćwiczeń muzyczno – ruchowych,
    • respektowanie zasad panujących w trakcie zajęć,
    • kształcenie umiejętności wspólnej zabawy.
  2. Diagnozowanie potrzeb oraz aktualnego stanu psychofizycznego dziecka.
  3. Nawiązanie kontaktu z uczniem poprzez zabawy z wykorzystywaniem instrumentów muzycznych.
  4. Odreagowanie napięć poprzez improwizowaną grę na instrumentach perkusyjnych.
  5. Modelowanie nastroju dziecka z pomocą indywidualnie opracowanego programu muzycznego.
  6. Korygowanie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych.
  7. Nabywanie umiejętności wyciszania się i odpoczywania przy muzyce.
Muzykoterapia